Thursday 8 May 2014

KENAPA KALSIUM SANGAT PENTING UNTUK IBU HAMIL DAN MENYUSU

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.....

Kepentingan Kalsium sangat sinonim dengan kanak-kanak sebagai sumber tumbesaran tulang.Manakala bagi orang tua pula,kalsium penting bagi mengelakan pereputan tulang atau osteoporosis.Jarang pula dengar tentang kepentingan kalsium pada orang muda atau pertengan yang ambil berat mengenai pengambilan kalsium dalam diet harian mereka.

Selain diperlukan oleh golongan dewasa yang aktif,tahukah anda bahawa kalsium adalah zat yang amat penting untuk ibu2 hamil?Kekurangan kalsium atau alpa dalam memberi tumpuan terhadap kalsium boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak.Lebih buruk kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

"Sebanyak 75% ibu-ibu hamil tidak mengambil keperluan kalsium yang mencukupi dan ketidaksedaran ini akan memberi kesan kepada mereka khususnya pada semester ketiga mereka mengandung dan saat-saat melahirkan anak,"kata pembuka Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby,Subang Jaya(PPSDSJ),Dr Delilah Ahmad

Jelas DoktorDelilah,ibu hamil lazimnya memerlukan1,200 hingga 1,300mg kalsium sehari iaitu tambaham 300 hingga 500mg yang diperlukan oleh orang dewasa.

Pengambilan kalsium amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan kalsium bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal.

Kalsium juga penting untuk pembekuan darah,menstabilkan transmisi implus saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.

Secara amnya,kalsium yang sedia diambil oleh ibu hamil akam diserap oleh bayi semasa dia membesar terumanya dalam proses pembentukkan tulang.Kesan paling ketara ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya diakhir tempoh kehamilan.

Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi akan menyebabkan ibu-ibu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya.Mereka juga beresiko tinggi menhidap osteoporosis.

Kehilangan kalsium di kalangan ibu hamil secara relative lebih banyak iaitu sekitar 3-10% berbanding wanita monopous yang kehilangan 1-3%.Kehilangan ini berpunca daripada permintaan yang tinngi terhadap kalsium oleh bayi.

Jika ada yang berpendapat pengambilan kalsium  boleh dikurangkan selepas bersalin,itu juga salah satu tindakan yang salah.Ibu-ibu menyesu anak perlu terus mengekalkan pengambilan kalsium pada kadar yang sama.Kalsium diperlukan untuk mengiringi proses merehatkan otot Rahim yang mengecut semula mahupun sewaktu kedatangan haid.


Pil Kalsium:OSTEMATRIX
Selain itu ibu hamil disarankan juga mengambil pil kalsium yang menyediakan 1000mg sumber kalsium yang bersamaan 4biji setiap hari.Mengapa cukup sekadar 1000mg setiap hari?Ini kerana tubuh kita kita hanya mampu menyerap kira2 500mg kalsium dalam satu-satu masa.Akan tetapi jangan lah berlebihan kerana pengambilan kalsium yang berlebihan akan mengakibatkan masalah sembelit,meningkatkan risiko batu karang dan menghalang badan menyerap zink dan zat besi.

Mengapa Ostematrix Shaklee??Apakah perbezaan dengan pil kalsium lain???
 
* 4biji per saving menyediakan 1000mg keperluan kalsium tubuh,Disediakan bentuk kaplet yang mudah ditelan.
 
*Ia mengandungi gabungan kalsium karbonat,kalsium sitrat dan kalsium mallet disamping magnesium dan vitamin D yang mana ia tidak menyebabkan kita sembelit dan lebih selamat

*Ostematrix mampu memperbaiki semula kebas-kebas,kekejangan,sakit sendi dan artristis serta menguatkan tulang.

*Ostematrix juga mampu menghilangkan stress dan mengimbangi tekanan darah serta menggalakkan ibu mengandung dapat tidur dengan selesa...Hal ini kerana ibu mengandung seharusnya mendapatkan rehat yang secukupnya untuk memastikan bayi dalam keadaan sihat.Dengan Ostematrix anda mampu tidur lena kerana tiada masalah sakit pinggang dan kekejangan lagi
Insya-Allah...


                                                syiekien kamal 012-6422483
                                                pm/sms/wsup/telegram
                                                khaliskhalisa@gmail.com
                                                fb:www.facebook.com/khalisyanur.dania
                                                   id:1110775

No comments:

Post a Comment